Schouderpijn

Schouderklachten kunnen heel belemmerend zijn en uw dagelijkse activiteiten sterk beïnvloeden. Het kan de nachtrust flink verstoren. Bewegingen die boven schouderhoogte uitgevoerd moeten worden kunnen ook erg gevoelig zijn. De pijn heeft vaak een scherp en stekend karakter tijdens bewegen en kan zeurende pijn in rust geven. Vanuit de schouder kan er ook pijn uitstralen richting de bovenarm.

In veel gevallen word de diagnose ‘slijmbeursontsteking’ (bursitis) of ‘peesontsteking’ gesteld. Als behandeling worden vaak ontstekingsremmers voorgeschreven of een injectie gegeven, maar dit heeft meestal slechts een beperkt en tijdelijk effect.

De volgende factoren geven een verhoogd risico op schouderklachten

• een slechte (werk)houding
  • herhaaldelijk dezelfde activiteiten
  • overbelasting
  • (sport)blessures
  • slecht functioneren van nek en bovenrug

Schouderpijnen kunnen voorkomen uit de wervels van de nek, bovenrug en de bijbehorende ribben. Wanneer de spierbalans van de schoudergordel verstoord raakt door wervel- en ribblokades, worden structuren rondom het gewricht overbelast. Dit kan uiteindelijk leiden tot een ontsteking. Het is belangrijk de oorzaak te bepalen zodat de oorzaak behandeld wordt en niet het gevolg.

Uw chiropractor zal door middel van manipulaties disfuncties van de wervelkolom en het schoudergewricht opheffen. Daarnaast wordt er passend advies gegeven over houding en eventuele oefeningen gegeven die helpen klachten te voorkomen.