Artrose

Artrose is een veel voorkomende gewrichtsaandoening. Het is een aandoening van het gewrichtskraakbeen tussen de botten en wervels. Dit kraakbeen hoort de gewrichten bij het bewegen te beschermen. Het kraakbeen wordt onregelmatig en het kan op sommige plekken helemaal verdwijnen. Dit geeft stijfheid en pijn bij het bewegen. Het is chronisch, dus het gaat niet meer over. Bij artrose verandert het gewricht qua structuur, er kunnen zwellingen, ontstekingen, voelbare knobbels en benige uitsteeksels ontstaan. Klachten die mensen met artrose kunnen ondervinden zijn (start) pijn en/of (start) stijfheid in het gewricht. Wanneer mensen eenmaal in beweging zijn gaat het vaak beter.

Niet iedereen krijgt artrose, het hoort dus niet standaard bij het ouder worden. Erfelijkheid kan een rol spelen. Ook jonge mensen kunnen last krijgen van artrose, bijvoorbeeld na een blessure of een operatie aan een gewricht. Naast pijn en stijfheid kan er ook spierzwakte, instabiliteit en een krakend geluid optreden.

Artrose wordt vaak verward met slijtage. Slijtage is een natuurlijk verouderingsprocess en komt dan ook vooral voor op oudere leeftijd. Bij slijtage neemt door veelvuldig gebruik van de gewrichten de hoeveelheid van het gewrichtskraakbeen af.

De gewrichten onderhevig aan slijtage zijn vaak plekken waar er een toegenomen belasting is. Dit kan veroorzaakt worden door een afwijkende houding, maar ook door veelvuldig gebruik van het gewricht. De chiropractor zal met behulp van een uitgebreid lichamelijk onderzoek beoordelen of er door middel van behandeling verbetering mogelijk is.

Het is belangrijk in beweging te blijven om de gewrichten soepel en de spieren sterk te houden. Dit kan echter lastig zijn als u pijn ervaart met bewegen. De chiropractor kan helpen de functie van het gewricht en de omliggende gewrichten weer te herstellen. Op die manier kunnen stijfheid en pijn afnemen en mobiliteit en functioneren verbeteren. Daarnaast zal de chiropractor u verder advies geven over bewegen.