Ischias

Deze term wordt vaak gebruik voor pijn in de onderrug met uitstralende zenuwpijn naar de bil en/of het been. De naam ischias stamt af van de naam van de zenuw nervus ischiadicus (grote beenzenuw). Dit is de zenuw die vanuit de rug en het heiligbeen via de bil naar de achterzijde van het been naar de voet loopt. Als er ergens langs deze baan teveel druk op de zenuw komt, kan deze geïrriteerd of ontstoken raken.

Een van de meest bekende oorzaken van ischias is een hernia. De zenuw kan ook op andere plekken zoals in de bil bekneld raken. De pijn is meestal niet continu aanwezig, maar verergert bij beweging. De pijnklachten ontstaan wanneer deze zenuw geïrriteerd, ontstoken of beschadigd is, bijvoorbeeld door een beknelling. De kans op ischias wordt vergroot door langdurige overbelasting van de onderrug, vernauwing van het wervelkanaal of uitgang van de zenuw, artrose of bij zwangerschap. De symptomen zijn stekende, zeurende of brandende pijn in de lage rug, bil en/of been.

Hernia

Een hernia kan vrij plotseling ontstaan na een buk, til of draai beweging. Toch lopen patienten vaak al een langere tijd rond met rugklachten en pijn in het been. Een hernia is het resultaat van ‘materiaal moeheid’. Net als bij metaal moeheid waarbij een herhalende belasting uiteindelijk ervoor zorgt dat het materiaal breekt. Bij een hernia betekent dit dat de tussenwervelschijf uit gaat puilen en de zenuw die nabij ligt kan gaan beknellen. Dit kan leiden tot uitval van de zenuw. Omdat de zenuw zowel voor kracht als gevoel in het been zorgt, kunnen patiënten tintelingen, een doof gevoel of krachtverlies ervaren. De pijnklachten die ontstaan bij een hernia zijn het gevolg van een ontsteking. Klachten kunnen opgewekt worden bij bepaalde houdingen, maar ook bij hoesten, niezen of persen.

Door uitgebreid onderzoek is vast te stellen of de chiropractor bij kan dragen aan het verminderen van pijnklachten en het herstel te voorspoedigen. Is behandeling niet mogelijk dan kan de chiropractor u verwijzen naar de huisarts voor verder onderzoek.

Wanneer uitvalsverschijnselen een langere tijd aanhouden wordt soms met behulp van een operatie de uitstulping van de tussenwervelschijf verwijderd. Het komt voor dat klachten helaas weer terugkomen of nog niet voldoende verholpen zijn. Omdat de operatie niets doet aan de structurele overbelasting is het onderliggende probleem vaak nog aanwezig. De chiropractor kan u hierbij helpen. Met rek of tractietechnieken, manipulatietechnieken en het verminderen van spierspanning kan de normale bewegingsfunctie hersteld worden.